Sportkinesitherapie

Heeft u een blessure opgelopen tijdens het lopen,voetballen, tennissen,…? Of zoekt u eerder preventieve oefeningen voor blessures te voorkomen? Zit uw rug vaak geblokkeerd of heeft u veel last van uw gewrichten tijdens het werken? Dan is sportkinesitherapie voor u een goede oplossing. Sportkinesitherapie is een alomvattende term waarbij meestal door mede van oefeningen en kinesitherapeutische adviezen de doelstellingen behaald worden. Sportkinesitherapie omvat onder andere:

  • sportrevalidatie
    • Wanneer u een blessure heeft opgelopen na het sporten is vaak aangewezen om revalidatie te gaan volgen om zo snel mogelijk weer speelklaar te geraken. Deze blessures bevatten onder andere spierscheuren, breuk, enkel omgeslagen, kneuzingen,… Door eerst manueel behandeld te worden om het herstel te bevorderen worden er nadien oefeningen gegeven om zo goed mogelijk en zo snel mogelijk terug de sport te hervatten en met minder risico op herval.
  • blessurepreventie
    • Veel sporters zijn zeer blessuregevoelig en hebben angst om zich volledig te geven. U bent aan het trainen voor een zeer belangrijke competitie of wedstrijd (marathon, voetbaltornooi, tenniswedstrijd,…), en u wilt er zeker van zijn dat er zich geen blessures voordoen in de loop naar de competitie toe. Via bepaalde oefeningen zal u de risico┬┤s op blessures kunnen minimaliseren om zo zelfverzekerder te beginnen aan uw trainingen.
  • stabilisatietraining/ core stability
    • Core stability is een zeer groot concept geworden in de hedendaagse sportwereld. Het betekent stabiliteit van de romp. De romp staat namelijk centraal in uw lichaam en deze moet sterk genoeg zijn om al uw bewegingen te kunnen verdragen. Niet alleen is core stability nodig voor een goede rug, het is nodig voor elk gewricht in uw lichaam. De stabiliteit in de schouder,heup, knie en enkel wordt mede bepaald door uw rompstabiliteit en het is dus nodig dat de stabiliteit voldoende is.
  • krachttraining
  • houdingscorrectie/rugscholing
    • Houding is tegenwoordig zeer belangrijk geworden. Door de vele zittende beroepen zijn rug- en nekklachten aan een opmars bezig. Vaak is dit een probleem van een foute houding aan te nemen en valt hier zelf iets aan te doen. Door mede van houdingscorrectieve oefeningen en rugscholing kunt u rug- en nekklachten beperken.
  • sportkinesitherapeutisch advies
  • sporttaping/kinesiotaping
    • Kinesiotape heeft een zeer goede werking in verband met sportgerelateerde problemen. Bijvoorbeeld bij spierscheuren kan het de pijn sterk doen verminderen en het herstel bevorderen. Bij een instabiele enkel of pols wordt er eerder geopteerd voor een stabilisatietape om zo de instabiliteit te beperken. Eventueel kan er een tape gelegd worden in de aanloop van een belangrijke wedstrijd indien er klachten aanwezig zijn.

Sportkinesitherapie Sportkinesitherapie