Triggerpointtherapie/ Dry-needling

Triggerpoints zijn eenvoudig uitgelegd lokale verhardingen in spieren die pijn kunnen geven. Deze pijnen hoeven zich niet altijd te presenteren op de plek waar de verharding zit, maar kan ook ´gerefereerde pijn´geven in een ander gebied ( Bv. Triggerpoints op het schouderblad kan gerefereerde pijn geven in de arm, hoofdpijnen, …). Ook kan een triggerpoint voor bewegingsbeperking en krachtsverlies zorgen. Een triggerpoint zorgt ervoor dat de spier zich niet meer volledig kan ontspannen. Dit triggerpoint deactiveren zal de spier doen ontspannen en dit kan door verschillende technieken met allemaal als hoofddoel de bloedcirculatie te stimuleren.

Het manueel losmaken van de triggerpoints is wellicht de geschikste non-invasie manier om de triggerpoints op te heffen. Recent onderzoek laat zien dat`dry needling´van triggerpoints ook een heel directe en efficitente manier is om de cyclus van triggerpoints te doorbreken. Dry needling is een therapie met gebruik van Acapunctuur naalden. Door middel van een speciale techniek worden spieren/triggerpoints aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Tijdens het prikken wordt er een lokale kramp opgewekt, local twitch reflex, en kan worden waargenomen als een dof, diep, zwaar gevoel. Na de behandeling kunnen de behandelde spieren zwaar en vermoeid aanvoelen, maar dat is meestal van korte duur (max. 1-3 dagen).

Voor Dry Needling wordt er een supplement aangerekend, dit wordt niet terugbetaald door de mutualiteit.

Meer informatie kan u hier vinden.

Triggerpointtherapie / Dry-Needling